Geplaatst door Hans
Roodenburg op 26 augustus, 2013 - 13:59
© (roulette) Ralf Roletschek - Fahrradtechnik und Fotografie
(bron: Wikimedia Commons)
De openbare
nutsfunctie van banken (betalen, sparen) moet worden losgekoppeld van de andere
functies ('zakenbankieren')
Echte bankiers
Dat we in de westerse wereld en zeker ook in Nederland een probleem hebben met
de bankensector mag bekend worden verondersteld. Maar soms lijkt dat besef toch
niet diep te zijn doorgedrongen, of - nadat de ergste schrik van de bankencrisis
voorbij was - weer te zijn weggezakt. Mooi voorbeeld is de recente ophef rond
de mogelijke herbenoeming van bestuursvoorzitter Gerrit Zalm van ABN Amro. Die
zou volgens sommigen niet geschikt zijn, want 'geen echte bankier'.
Terugkijkend op het spoor van verwoesting dat de 'echte bankiers' de afgelopen
jaren door de westerse wereld hebben getrokken, zou ik zeggen dat de
kwalificatie 'geen echte bankier' juist bij uitstek een aanbeveling vormt voor
een dergelijke functie. Wie zijn geheugen inzake echte
bankiers nog even wil opfrissen raad ik aan even naar dit filmpje op youtube te
kijken.
Greed is good
Onder het motto 'greed is good' gingen de bankiers hun bonussen maximaliseren
door te gokken met de hun toevertrouwde gelden, er terecht van uitgaande dat
als het misging de rekening kon worden neergelegd bij de overheid: de winst voor de bankier en het verlies voor de
belastingbetaler. Want geen enkele overheid zou de gevolgen van
een dreigende of feitelijke ineenstorting van het financiële systeem voor zijn
rekening durven nemen: rijen spaarders die hun geld willen opnemen, het
betalingsverkeer platgelegd, lege geldautomaten. Totale paniek, totale
ontwrichting. Geen enkele overheid zou zoiets laten gebeuren. En dat was zo
ongeveer de enige goede gok van die echte bankiers. De overheid trok, als
achtervanger van het depositogarantiestelsel, de garantie voor spaartegoeden
op, voorzag banken in problemen van noodleningen en nationaliseerde banken die
op omvallen stonden.
Dat nooit meer
'Dat nooit meer' was de begrijpelijke reflex in de politiek. In Nederland
kregen we de Parlementaire
Enquêtecommissie Financieel Stelsel (Commissie De Witt) en die kwam met een
aantal aanbevelingen,
waaronder deze:
Aanbeveling 15: scheiding van nuts-
en zakenbankactiviteiten
De commissie beveelt invulling aan van de aanbeveling van de Tcofs [de
voorloper van de Parlementaire Enquêtecommissie Financieel Stelsel, HR] om
nuts- en zakenbankactiviteiten binnen een instelling te scheiden door het apart
zetten van niet direct klantgerelateerde commerciële activiteiten met een hoog
risicoprofiel. Dergelijke activiteiten dienen een aparte kapitaalbasis
(funding) te hebben die losstaat van de kapitaalbasis van de overige
activiteiten. [...]
Een voor de hand liggende
gedachte. Zelf heb ik sinds 2009 op deze site
herhaaldelijk voor dit model gepleit. Daarbij heb ik erop
gewezen dat we in Nederland een dergelijke functiescheiding - de facto - decennialang hebben gekend en
dat dit altijd prima heeft gewerkt. Eind jaren zestig kwam hier een eind aan
toen de banken, die voordien alleen bedrijven en vermogende particulieren
bedienden, zich op het grote publiek gingen richten, te beginnen met het
aanbieden van betaalrekeningen met een aantrekkelijke rente. De rest is
geschiedenis.
Ook in de Europese Unie
lijkt het besef te zijn doorgebroken dat er iets moest gebeuren. Er kwam het rapport van de 'Commissie
Liikanen', waarin bankensplitsing onder bepaalde voorwaarden wordt
aanbevolen. Die voorwaarden zijn echter zo ruim, dat ze in Nederland feitelijk
niet tot splitsting zouden leiden, zoals Herman
Wijffels in Nieuwsuur kwam uitleggen.
In de
Verenigde Staten heeft lange tijd een scheiding van nuts- en zakenbankieren
bestaan, namelijk tussen 1933 en 1999 in het kader van de Glass-Steagall
Legislation. Zoals we dit weekend konden
lezen gaan daar inmiddels stemmen op om de banken
opnieuw te splitsen.
Stand van zaken
De bankensector staat in zijn algemeenheid niet te
juichen bij de sterker wordende roep om de banken te splitsen, wat immers een
eind zou maken aan het gokken met belastinggeld. En de bankenlobby heeft een
stevige vinger in de politieke pap, zo ook in Den Haag. Opeenvolgende
kabinetten stelden zich steeds terughoudend op als het op splitsen aankwam. De kabinetsreactie
op het eindrapport van de Commissie De Witt stemt niet hoopvol. Weliswaar zegt
het kabinet aanbeveling 15 van die commissie te onderschrijven, maar concrete
voorstellen om tot splisting van banken over te gaan ontbreken. Het kabinet:
Het afbakenen van deze speculatieve
activiteiten is complex. Op verzoek van de Tweede Kamer is de Minister van
Financiën, zoals reeds opgemerkt, bezig met de
oprichting van een nationale commissie die zich zal zich buigen over bepaalde
reeds in Nederland aangekondigde maatregelen die nog verdere uitwerking
behoeven, te weten de invoering van de Volcker rule en
de scheiding van nuts- en zakenbankactiviteiten.
Afbakenen speculatieve
activiteiten complex? Bezig met het oprichten ven een nationale (!) commissie?
Dat is allemaal ambtelijke codetaal voor 'op de lange baan schuiven', zo niet
'van uitstel komt afstel'.
Wel wijst het kabinet op de
zogenaamde 'Interventiewet',
die overigens al tot stand kwam nog voordat de Commissie De Witt zijn
eindrapport presenteerde. Die wet geeft de overheid vergaande bevoegdheden in
crisissituaties om nutsactiviteiten van banken af te scheiden en zo hun
voortgang te waarborgen. Hoe serieus moeten we deze wet nemen? Gaat dit echt
werken? De eerste test van de Interventiewet kwam al begin dit jaar toen SNS
Reaal dreigde om te vallen. Minister Dijsselbloem had kunnen besluiten, met de
Interventiewet in de hand, om de nutsactiviteiten van deze financiële
instelling af te splitsen en de rest failliet te laten gaan. Maar in plaats
hiervan koos hij voor nationalisatie van de hele bankverzekeraar voor rekening
van de belastingbetaler.
Perspectief
Ook de persconferentie van minister Dijsselbloem afgelopen vrijdag, over het
afstoten van de genationaliseerde bank ABN Amro en verzekeraar ASR, stemt niet
hoopvol. De minister:
Overname [van ASR, HR] was niet
ingegeven door het borgen van de nutsfunctie, maar door het zeker stellen van
de stabiliteit van het hele financiële systeem in
Nederland.
Blijkbaar is die 'stabiliteit
van het hele financiële systeem' iets heel anders dan
het borgen van de nutsfunctie. Het gaat hier niet om een verspreking of onzorgvuldige
formulering, want ook de achterliggende documenten (de 'bankenbrief'
en de 'visiebrief')
staan bol van die ''stabiliteit van het hele
financiële systeem' en varianten daarop. Dat kan je lezen als: niet
alleen de nutsactiviteiten, maar ook de meer risicovolle activiteiten zullen
met belastinggeld overeind worden gehouden. Als het aan Dijsselbloem c.q. het
kabinet ligt wordt er dus, alle mooie woorden ten spijt, niet gesplitst. De
bankenlobby kan opgelucht ademhalen en Henk en Ingrid zullen vroeg of laat weer
de portemonnee moeten trekken.